Cold stamping – złocenia i srebrzenia w drukowaniu etykiet
Wśród najczęściej stosowanych metod drukowania etykiet na produkty można wymienić kilka głównych opcji. Jedna z nich nosi nazwę cold stamping. Jeśli chcesz się dowiedzieć, czym jest ta technika, a także poznać jej najważniejsze zalety, przeczytaj nasz najnowszy artykuł. Możesz się upewnić, czy etykiety na Twoich artykułach powinny powstawać przy użyciu tego rozwiązania. Zachęcamy do lektury naszego wpisu!
Czym jest cold stamping?
Pod tym określeniem kryje się popularny sposób uszlachetniania druku. Do jego zastosowania jest potrzebna folia i dodatkowy klej. Dzięki niemu łatwo zapamiętać, czym jest cold stamping, a przede wszystkim, co odróżnia go od metody hot stampingu. Folia wygląda identycznie w obu rozwiązaniach, jednak w opcji coldstampingowej stosuje się nadrukowany klej. Maszyny offsetowe wykorzystywane w tym procesie muszą mieć specjalne przystawki. Przy fleksografii (fleksodruku), czyli technice druku wypukłego z użyciem elastycznych form oraz ciekłych szybkoschnących farb, niezbędne będą lampy UV.
Podczas procedury można poprawić estetykę konkretnych miejsc na etykiecie – napisu czy danego elementu graficznego. Wystarczy wyznaczyć te obszary, a w kolejnych etapach nanieść na nie klej. Używa się przy tym techniki offsetowej (druk płaski) lub wspomnianej już wyżej fleksograficznej (druk wypukły). Nanosimy je precyzyjnie na te strefy, a później dociskamy specjalnym tłokiem nadrukowany klej do warstwy klejowej folii. Kolejny krok w cold stampingu to oderwanie barwnika od warstwy nośnej.
Gdzie sprawdza się technika cold stamping?
Tego rodzaju rozwiązanie jest stosowane przede wszystkim do uszlachetniania druku. Przy jego wykorzystaniu można również dany produkt znakować oraz zabezpieczać. Dotyczy to zwłaszcza folii holograficznych. Technika cold stamping z powodzeniem zabezpiecza etykiety przed różnego typu uszkodzeniami (w tym zarysowaniami), a także pełni funkcję dekoracyjną. Zdaje egzamin na opakowaniach artykułów kosmetycznych oraz spożywczych i to na nie trafia najczęściej. W przypadku gdy klient poszukuje opcji upiększenia niestandardowego podłoża, lepszym rozwiązaniem może być hot stamping.
Dzięki zastosowaniu cold stampingu można wykonać tzw. złocenia oraz srebrzenia. Przy pomocy techniki fleksograficznej lub offsetowej otrzymuje się efekt pozłoconego albo posrebrzonego napisu, co zapewnia świetny efekt wizualny. Uszlachetnione miejsce druku może być matowe albo mieć połysk. W ten sposób można dodać elegancji opakowaniu kosmetyku albo etykiecie butelki markowego wina.
Najważniejsze zalety cold stampingu
Główne zalety cold stampingu to możliwość uzyskania satysfakcjonujących rezultatów przy korzystnych stawkach. Producenci mogą w prosty sposób wpłynąć na design swojego asortymentu, a przez to zyskać przewagę nad konkurencją. Wystarczy użyć tej techniki, aby wyróżnić artykuły z oferty i sprawić, że będą przykuwały wzrok potencjalnych klientów w trakcie zakupów. Dodatkowy walor to trwałość. Etykieta nie straci kolorów ani nie rozmaże się na niej druk, gdy będzie stać w kabinie prysznicowej albo lodówce.
Przeczytaj równiez nasze artykuły o:
Technikach uszlachetniania druku
Różnicach między hot i cold stampingiem
Gdzie drukować etykiety z cold stampingiem?
Współcześnie możesz z łatwością wyszukać drukarnię, która oferuje różne techniki uszlachetniania druku. Warto jednak zwracać uwagę nie tylko na cenę. Jeżeli poszukujesz nowych metod przyciągania klientów, możesz zachęcić ich atrakcyjniejszym designem produktów, w tym wyższą jakością opakowania czy etykiety z cold stampingiem. Sprawdź ofertę drukarni etykiet AZColor; zachęcamy również do lektury kolejnych artykułów na temat metod drukowania. Zapraszamy do czytania!
wróć