Techniki uszlachetniania druku – rodzaje i metody uszlachetniania

Techniki uszlachetniania druku – rodzaje i metody uszlachetniania

Współcześnie istnieje wiele metod umożliwiających przedsiębiorcom przyciągnięcie uwagi klientów. Chętnie je wykorzystujemy w naszej drukarni etykiet AZColor. Ma to niebagatelne znaczenie w dobie dużej, prężnie działającej konkurencji, gdyż pozwala na wyróżnienie się na rynku (w danym sektorze). Potencjalnych nabywców można zainteresować ofertą m.in. dzięki różnym technikom uszlachetniania druku. Dzięki nim nośniki reklamowe mają atrakcyjniejszy design, a także będą dłużej spełniały swoje zadanie. Dowiedz się, co to jest, oraz poznaj bliżej poszczególne rodzaje tej procedury. Zachęcamy do lektury!

Co to jest uszlachetnianie druku?

Zacznijmy od wytłumaczenia, na czym polega ten zabieg, a także co ma na celu. Jego podstawowym zadaniem jest zwiększenie estetyki drukowanego materiału. Dzięki poprawie wyglądu plakaty, ulotki reklamowe, wizytówki, etykiety, opakowania etc. prezentują się profesjonalnie. Są atrakcyjniejsze a dodatkowo bardziej wytrzymałe na działanie niekorzystnych czynników zewnętrznych.

Do najważniejszych zalet uszlachetniania druku można zaliczyć wyróżnienie produktu. Bez względu na rodzaj procedury finalny wyrób będzie cechował się starannym wykonaniem, lepszym nasyceniem kolorów, a nierzadko uwypukleniem treści – napisów lub elementów graficznych. Dodatkowy atut to zabezpieczenie zadrukowanej powierzchni. Można ją w tym celu pokryć specjalną warstwą ochronną, która będzie mieć wpływ na trwałość materiałów. Etykieta produktowa, plakat czy ulotka będzie tym samym odporniejsza na podarcie, zarysowania, wilgoć etc.

Jakie są rodzaje uszlachetniania druku?

Klienci, którzy chcą wyróżnić swoje produkty i wyprzedzić konkurencję, mają naprawdę duży wybór technik. Wśród najpopularniejszych opcji można wymienić tłoczenie, laminowanie oraz lakierowanie (specjalnymi lakierami). Mówiąc o metodach, które stosuje się podczas upiększania nośników reklamowych, nie można pominąć też foliowania – opcji o nazwie hot stamping oraz cold stamping.

To, jakie uszlachetnienia druku się stosuje podczas realizacji zamówień, zależy od szeregu czynników. Inny rodzaj zda egzamin przy materiałach reklamowych, inny będzie optymalny przy drukowaniu opakowań. Niekiedy wystarczy pokryć powierzchnię artykułu warstwą lakieru, a czasami potrzeba dodatkowych rozwiązań, np. eleganckiego tłoczenia i złocenia liter albo firmowego logo. Zamawiający nie musi znać się na poszczególnych procedurach. Profesjonalna firma doradzi mu najlepszą dla niego technikę zwiększenia atrakcyjności produktu.

Przeczytej też nasze wpisy o hot i cold stampingu:

Czym się różni cold stamping od hot stampingu

Cold stamping w drukowaniu etykiet

Jakie są najpopularniejsze uszlachetnienia druku?

Do najczęściej wykorzystywanych, a przy tym najprostszych oraz najbardziej efektownych technik zalicza się tłoczenie. W dużym skrócie można nazwać metodę tworzeniem trójwymiarowego motywu na drukowanej powierzchni. Uzyskany wzór może być wypukły albo wklęsły; a otrzymuje się go, dociskając do matrycy tłoczącej tworzywo na wałku drukarskim. Ten rodzaj upiększania materiału rewelacyjnie sprawdza się np. na wszlekiego rodzaju akcydensach oraz etykietach i opakowaniach. Jest elegancki, a zarazem subtelny.

Kolejna procedura z czołówki najpopularniejszych to laminowanie. Gotowy produkt staje się dzięki niej trwalszy. Wybór tej techniki uszlachetniania druku pozwala zwiększyć jakość nośnika, wygładzić jego powierzchnię, a także go usztywnić. Proces polega na naniesieniu folii (o różnej grubości) transparentnej lub matowej (w zależności od efektu jaki chcemy uzyskać). Na zadrukowaną powierzchnię nanosi się warstwę kleju i następnie nakłada się folię do laminowania.

Kolejny rodzaj uszlachetniania druków to cold stamping lub hot stamping. Polega na naniesieniu kolorowej folii (metalicznej, złotej, srebrnej, holograficznej) na wybrane element nadruku. Cold stamping – to technika uszlachetniania z użyciem folii cold-stampingowej i odpowiedniego kleju. Klej nanoszony jest w miejscach, które chcemy zadrukować. Po dociśnięciu kleju „nadrukowanego” do warstwy klejowej folii następuje oderwanie barwnika od warstwy nośnej. Z kolei hot stamping to technika z użyciem folii hot-stampingowej i matryc wypukłych wykonanych z materiału przewodzącego ciepło. Hot-stampingu używa się do uszlachetniania druku, ozdabiania przedmiotów, znakowania, zabezpieczenie druku. Istotną zaletą, o której warto wspomnieć, jest możliwość wyboru folii. Może być aksamitna, błyszcząca albo matowa.

Rodzaje uszlachetniania i ochrony druku

Niektóre metody sprawiają, że poza poprawą wyglądu drukowane materiały zyskują skuteczną ochronę przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi. Osoby chcące zabezpieczyć swoje drukowane materiały przed wilgocią lub zabrudzeniami mogą je zafoliować albo polakierować. Jeżeli zamawiającym chodzi nie tylko o uszlachetnianie druku, warto poznać też inne rodzaje procedury niż typowo ozdobne. Przykładowo, wspomniane wyżej laminowanie chroni wydruk przed promieniowaniem UV. Dzięki tej technice grafika, kolory, napisy etc. nie blakną z czasem, nawet gdy są poddane stałej ekspozycji na słońce.

Kto oferuje uszlachetnianie druku?

Upiększaniem w ten sposób drukowanych materiałów zajmuje się dziś wiele firm z branży poligraficznej. Zainteresowani bez trudu wyszukają w sieci firmę, w której można wydrukować np. samoprzylepne etykiety. Między innymi, usługi w tym zakresie świadczy nasza marka. Jeżeli rozglądasz się za punktem, w którym można zamówić uszlachetnianie druku, polecamy przejrzenie oferty, a potem bezpośredni kontakt. W codziennej pracy stosujemy różne techniki, dlatego zwróć się do nas po pomoc. Doradzimy wybór konkretnego rodzaju, w zależności od produktu.

wróć
ozdobnik
nasi partnerzy
  • Fasson
  • Gallus
  • Hei
  • Jurmet
  • Pc print
  • Sericol